Contributie innen
Jaarlijks wordt er contributie geïnd bij uw leden. Hoe dit geregeld is, verschilt per vereniging. Er zijn verenigingen die één tarief hebben voor al haar leden en andere hebben meerdere tarieven voor verschillende onderdelen. De één incasseert de contributie jaarlijks en anderen vragen vriendelijk aan hun leden of ze het op tijd willen betalen in één, twee of meerdere termijnen. Zo is er heel veel mogelijk bij het innen van contributies en u moet zelf beslissen welke contributiemethode uw vereniging gebruikt en of dat het beste past.
De meest eenvoudige manier om contributie in de boekhouding te verwerken is om een boeking aan te maken op het moment dat een contributie betaling binnenkomt. U zet de inkomst bijvoorbeeld de bankrekening op debet (Er komt geld binnen op de bankrekening) en bij uw contributierekening op credit, en het is boekhoudkundig correct verwerkt. Op deze manier heeft u overzicht op iedereen die betaald heeft! Maar wie moet er nog betalen? Het is dan een vervelende klus om op te lossen als u wilt controleren of iedereen betaald heeft.
- Boekingen
-
- Overzicht in het resultaat en de balans
-
Veel boekhoudkundige programma’s geven u de mogelijkheid een overzichtelijk debiteuren bestand bij te houden. Voor contributies is dat uitermate handig. U geeft op een datum aan wie er allemaal moeten betalen. Dat zijn dan veel boekingen in één keer, met debiteuren op debet en contributie op credit, maar u weet wie er moet gaan betalen. Op het moment dat u een betaling ontvangt, zet u de betaling op de bankrekening op debet en in debiteuren op credit. Zo kunt u vaak ook de betaling koppelen om de lijst overzichtelijk te houden. Het programma zal dan voldane debiteuren van de lijst halen en u behoudt het overzicht wie er nog moet gaan betalen in plaats van alleen wie er al betaald heeft.
- Boekingen naar debiteuren
-
- Overzicht in het resultaat en de balans
-
- Verwerking van een paar contributies
-
- Overzicht in het resultaat en de balans
-