Heeft u een vraag? Zoek op penningmeestercursus.nl.

Jaarverslag en controle


Tijdens een boekjaar worden controles gehouden om te controleren of de boekhouding in orde is. Dat kan zijn aan het eind van het jaar, maar bij complexere boekhoudingen gebeurt het ook vaker. Een commissie die zo’n controle leidt, moet uit ten minste twee leden bestaan die niet in het bestuur zitten. Meestal wordt dat ook statutair bij een vereniging vastgelegd. Aan u de taak om ervoor te zorgen dat de boekhouding niet alleen op orde is, maar ook overzichtelijk voor anderen om het in te zien.

Voor zo’n controle dient u alle bedragen die verwerkt zijn te kunnen verantwoorden. Dat kan zijn met een factuur of een overeenkomst. Dit kan digitaal staan, maar vele verenigingen houden ook een papieren versie daarnaast omdat dat nog steeds als de overzichtelijkste wijze wordt gezien. Aan het eind van alle verantwoordingen dient ook de kas geteld te worden en gekeken of alles overeenkomt. Het gebeurt dat er een afwijking is, geen enkele penningmeester doet alles altijd volledig foutloos. Het belangrijkste is om te zien waar het verschil zich in zit, of het te verklaren is en er wordt samen met de commissie een oplossing voor bedacht.

Aan het eind van een boekjaar wil de ALV graag weten wat er gebeurd is met het geld dat ze hebben toevertrouwd aan het bestuur. Dat wordt verantwoord door middel van een jaarverslag. Hier wordt per rekening aangegeven wat voor transacties er zijn geweest, waarom het afwijkt van de begroting (indien van toepassing) en welke keuzes een bestuur gemaakt heeft bij bepaalde uitgaven. Aan de hand van zo’n jaarverslag kan een opvolgende penningmeester een verantwoorde begroting maken voor het komende jaar.



Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen. Log in »